sahabat2 setia

Wednesday, November 20, 2013

Sabarlah Duhai Kakakku


     

Bersabarlah kakakku saat dirimu diuji,
Yakin dan percayalah,
Setiap rezeki itu sudah ada untukmu..

Sakit yang engkau bebani sekarang,
Adalah penghapus dosamu,
Setianya engkau terhadap suamimu,
Adalah rahmat untukmu,

Jangan berhenti berharap,
Jangan pernah berhenti berdoa,
jangan sesekali berhenti mengadu padaNya..

Yakinlah,
Yakinlah,
dan yakinlah..

Moga dikau baik-baik sahaja.



# Mohon doa untuk kakak saya yang akan menjalani pembedahan pada pagi esok. Moga kakak dan baby selamat dalam limpah rahmat dan kasih sayang Allah.

Tuesday, November 12, 2013

Cinta Yang Satu




     Sememangnya menjadi lumrah setiap manusia berkehendakkan sesuatu yang cantik dan indah. Kecantikan dan keindahan berbeza mengikut pandang sisi manusia yang pelbagai.Ada orang menganggap cantik apabila bertudung litup, ada juga yang mendefinisikan cantik pada paras rupa dan tidak kurang juga sama halnya cantik dari sudut penampilan.

    Cantik itu tidak salah. Akan tetapi,menggunakan kecantikan untuk mempromosikan diri itu sebanarnya yang salah. Cantik rupa dan indah bahasa itu yang digilai.

   Cantik juga menjadi satu elemen terpenting dalam proses pencarian teman hidup. Ada orang jatuh cinta hanya kerana mata yang cantik. Ya! Hanya kerana mata.

Tidak hairanlah cinta itu boleh membuatkan manusia gila. Seorang penyair pernah menukilkan :

" Aku tidak tahu apakah pesonanya memikat atau mungkin akalku yang tidak lagi di tempat " 






    Bahananya cinta yang berlandaskan nafsu membawa impak yang sangat besar kepada ummat islam. Berapa ramai anak Adam dan Hawa kecundang hanya kerana nafsu dan cinta.  Mereka yang bercinta seakan-akan mabuk dan lalai sekiranya tidak dipandu dengan akal dan iman. Selagimana pernikahan itu tidak terlaksana, berhati-hatilah dengan godaannya.

Mohonlah pada Allah agar dipermudahkan urusan. Jangan meminta belas manusia  dan membelakangi Rabb Yang Maha Satu itu. Kelak nanti, kita akan datang merayu-rayu kepadaNya.


Sunday, February 17, 2013

Warkah Cinta buatmu Zainab






Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.







Ibu, maaf seandainya warkahku ini lewat sampai ke pengetahuanmu. Ya! Aku tahu bukan sahaja lewat, malah memang sudah terlambat. Tapi ibu, aku mahu generasi-generasi sepertiku tahu, mengapa aku begitu menyanjungi insan sepertimu. Aku mahu engkau juga tahu, aku sangat kagum dengan peribadimu dan adakalanya juga aku turut berasa cemburu dengan akrabnya hubunganmu bersama Tuhan kita, Allah Yang Satu.

Ibu, aku tahu bahawa engkau adalah seorang wanita yang tabah. Dibelakangmu terletak sesusuk tubuh yang begitu kental melindungimu. Bukan dia takut ibu, tapi itulah bukti dia sangat menyayangimu.Aku juga tahu, dia berbangga adanya seorang isteri sepertimu.

Ibu, sebetulnya aku sangat tersentuh dengan kisah perjuanganmu. Aku tahu bahawa engkau tersiksa disaat engkau dihumban ke dalam neraka taghut itu. Kalau aku ditempatmu,mahu saja aku doakan kecelakaan untuk mereka. Tapi ibu, sungguh Demi Allah Yang ZatNya Maha Melihat, engkau tidak gopoh seperti aku.Kekentalan dan ketabahanmu itu sudah cukup membuatkan mereka gerun, bahkan mereka akan lari lintang pukang mendengar ayat-ayat suci yang engkau bacakan.Mereka sebenarnya lemah saja ibu, tetapi keangkuhan mereka telah menutup kelemahan mereka.
Sungguh, aku juga sangat terkesan dengan ayat peganganmu :

“ Sesungguhnya orang-orang yang menentang Allah dan rasulNya, mereka termasuk orang-orang yang sangat hina. Allah telah menetapkan ;’ Aku dan Rasul-rasulKu pasti menang.Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa ‘.( Al-Mujadalah : 20-21 )

Setiap kali aku membaca tulisanmu, aku pasti akan tertanya-tanya.Apakah yang membuatkanmu tidak merasa sakit dengan penderitaan yang dirancang oleh taghut itu, sekutu Allah? Ibu, aku juga wanita sepertimu, dan sifat kita ini sama sahaja. Aku dan engkau-tiada beza. Tapi mengapa engkau boleh seteguh dan sekuat itu ibu? Berkali-kali aku cuba menyelongkar tulisanmu, mencari-cari karamah istimewamu, tapi aku buntu dan ternyata engkau masih sama, sama sepertiku.

Ibu, tidak dapat aku bayangkan betapa pedihnya penderitaanmu.Disaat isi kulitmu bagai dilapah dan hancur dek kerana cemeti dan sebat, engkau digantung seperti orang lelaki, engkau diletakkan di tengah-tengah bahang api yang menggila, kononnya untuk melemahkanmu.Subhanallah,lihat saja, engkau tetap saja tenang berdepan dengan talibarut-talibarut itu. Engkau turut bersahaja disaat mereka menggelarkanmu sebagai gila dan kononnya engkau hanya berangan sahaja. Sungguh, Tuhan telah memuliakanmu dan menguatkanmu disaat setiap hari ada saja saudara ikhwanmu dikuburkan. Engkau bertegas mengatakan mereka bukan dikuburkan, tetapi mereka telah syahid mendahuluimu.

Sesungguhnya mereka dahulu apabila dikatakan kepada mereka : ‘ La ilaha illallah ‘ ( Tiada Tuhan melainkan Allah ) mereka menyombongkan diri dan berkata : ‘ Apakah sesungguhnya kami harus meninggalkan sembahan-sembahan kami kerana seorang penyair gila? ‘. ( As-Saffat 35-36 )

Ibu, Aku merasa satu penyesalan bagiku sekiranya aku hanya berseronok sahaja sedangkan arahan Allah itu sudah jelas dihadapan mataku. Ibu, tahukan engkau bahawa generasi sekarang ramai yang tidak mahu memahami islam dan kadang-kadang aku turut berasa lemah.Aku tidak mampu jadi sepertimu. Tapi mungkin aku bisa menyuntik semangatku kembali apabila membaca kisahmu.Ibu, walaupun aku tidak pernah berjumpa denganmu, tapi ketahuilah aku sangat menyayangimu sepertimana aku kasih dan cinta kepada ibubapaku dan sahabat-sahabat perjuanganku. Doakan aku ibu, moga aku terus teguh dijalan ini, biar apa sahaja yang bakal aku tempuhi tidak sehebat apa yang engkau telah lalui.

Terimalah ibu,hadiah dari Tuhan kita, khas dariku:
“ Dan jangan sekali-kali kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; sebenarnya mereka itu hidup, di sisi Tuhannya mendapat rezeki ‘ ( Al-Imran : 169 ).

Moga Allah memudahkan jalan kami untuk merebut lamaran Allah ke Syurga.Amin.



Tuesday, December 11, 2012

Jaga Allah, Allah jaga kamu..



Syukur ke hadrat Allah kerana masih lagi diberi kesempatan untuk menulis.Ya, Alhamdulillah.

Pagi jumaat lepas, merupakan antara hari-hari yang terindah dalam hidup saya.
Dapat juga merehatkan fikiran dan berjaya meng'koreksi' diri di pagi yang indah, udaranya indah, anginnya indah, pastinya pemberian dari Tuhan yang sangat Terindah..Alhamdulillah.

Kesempatan ini saya gunakan untuk beriadah bersama sahabat saya, Nurul Shifaah. Satu nama yang sangat saya kagumi. Baik penampilannya, susuk tubuhnya, aura kata-katanya.
Perkenalan saya dengannya yang bermula semasa saya di tingkatan 4. Waktu tu saya sedang menghadiri perkhemahan agung Puteri Islam.Sedang di waktu yang sama, sahabat saya itu sedang mengelola program sekolahnya.

Disaat kami bertahajjud, di saat itu la saya mendengar setiap butir katanya seakan-akan saya sedang menjadi peserta program sekolah mereka. Tak disangka perkenalan singkat itu berterusan apabila kami ditakdirkan bertemu di UIAM. Berada satu bumbung berteraskan manhaj perjuangan nabi, kami berikrar untuk bersama. Manis kenangan itu Ya Allah.

" Jom kita tasmik Zue ", ajak beliau.

Sambil berjalan, saya mendengar bacaannya. Sesekali ada yang terlupa. Adat seorang manusia ." Biasala tu Ah " , kata saya.



Sesi kedua. Kami bergilir-gilir membaca Al-Quran selang satu ayat.Adakalanya saya turut terlupa dan tertukar " kepala " ayat. Aduh, berat rasanya bahu yang saya pikul untuk menghafal Kalam Allah ini.

Sesi ketiga, saya biarkan Shifaah bersendirian sementara saya menunggang basikal sambil menikmati alunan bacaan Al-Quran yang sungguh menyentuh jiwa saya. Syeikh Misyari Rasyid Al-Afasi. Kerana suaranya saya mengalirkan air mata tatkala membaca surah Taha.

" Susah kan nak ingat dan nak jaga hafalan? " kata saya.

" Mujahadah itu memang pahit Zue. Yang penting kita kena pertingkatkan usaha kita. Yakin dengan diri kita. InsyaAllah, kita boleh lah! " tukas Shifaah.

Dalam hati, saya tersenyum. Syukur mempunyai sahabat sekental dan sehebat beliau. Doakan kami menjadi salah seorang di antara " Huffaz " Kalam Allah.

Ya, semua ini bukan senang, tapi ia juga bukan susah.
Kalau orang lain boleh, takkan kita tak boleh? Asasnya adalah yakin dan taqwa. Segala urusan selepasnya, bergantung lah kepada Allah.

Di tasik Maryam, bersama basikal yang saya pinjam, menjadi bukti bahawa saya telah memasakkan impian ke arah itu.
Dahulu saya pernah gagal memasuki Darul Quran, tapi di sini saya takkan mengalah untuk gagal menjadi seorang itu. Doakan ye! :)

                                 
 Tasik di belakang Mahallah Maryam..Sejuk mata memandang.
                                  

Basikal yang saya pinjam dari seorang adik junior ( Aisyah Adila )
- Bukan Gambar Sebenar, hehe


* Di Hamparan ini, Ku Seru Namamu..

Tuesday, December 4, 2012

Allah kan Ada..

Assalamualaikum..

Sedar tak sedar, dah lama rupenyer saya tak update blog..
dah usang bebenor dah ( kata org perak )..

Bukan malas nak update, tetapi mungkin disebabkan kekangan masa yang menghimpit..
ape pon, syukur sebab dapat jugak coretkan sedikit sebanyak..

Dalam hidup kite ni, percayalah bahawa kite takkan pernah terlepas dari diuji.

                                            

Ada orang di uji dengan banyaknya harta
Ada orang di uji dengan tingginya ilmu
Ada orang di uji dengan indahnya rupa
Ada orang di uji dengan ikhlasnya bekerja
Ada orang di uji dengan hebatnya berkata-kata
Ada orang di uji dengan jawatan



Pendek kata, setiap dari kite pernah merasa jatuh.
Macam mana nak bangkit?
Allah kan ade :)
Serahkan segala urusan kepada Dia..Kerana Dia Maha Tahu atas Segalanya.

                                     

Wednesday, July 11, 2012

~ Ku Lihat Hijau ~


Sebagai pengundi..
Saya akan mengundi Parti Islam..

Bukan kerana warnanya HIJAU..
Tapi kerana apa yang ada disebaliknya..

Bukan kerana namanya..
Tapi kerana dasar yang diperjuangkannya..

Bukan juga kerana tokohnya..
Tapi kerana kepimpinan bersanadnya
langsung dari
perjuangan para nabi dan anbiya' terdahulu..


Moga Parti Islam terus kekal..
Moga parti Islam akan sentiasa subur..
Moga parti Islam akan memerintah MALAYSIA..










Friday, June 1, 2012


Intipati Ucapan Presiden PAS
Munajat dan Himpunan Hijau Menuju Putrajaya

Firman Allah:

وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬
Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang zalim) dengan apa-apa  jenis kekuatan yang mampu kamu sediakan (al-Anfal: 60)

1. Mukadimah

         PAS menyertai PRU ke-13 ini bersama-sama Pakatan Rakyat (PR) dengan matlamat untuk membentuk kerajaan yang dapat menunaikan amanah dengan baik berpandukan petunjuk Allah,  dengan menumbangkan Barisan Nasional (BN), seterusnya mendirikan sebuah pemerintahan yang adil dan mendapat keredhaan Allah s.w.t., insyaAllah. Sudah tiba masanya BN diundurkan, kerana tempoh masa terlalu panjang sehingga terdedah banyak kesilapan yang memalukan. Kalau dibiarkan berterusan, menambahkan lagi perkara-perkara yang membebankan rakyat dan membanyakkan dosa-dosa pemimpinnya.

         Sejak mencapai kemerdekaan, PRU kali ini adalah peluang terbaik bagi PAS untuk merealisasikan cita-cita murni tersebut. Justeru saya menyeru seluruh ahli-ahli PAS dan pendukung kebenaran supaya bersiap sedia ke arah itu.

        Dalam menghadapi PRU ke-13 seluruh ahli-ahli PAS perlu bersedia dari segi rohani dan jasmani, dan juga dari segi dalaman organisasi dan luaran, kerana pertembungan dalam PRU kali ini mungkin yang paling sengit akan kita hadapi.

         Marilah kita mengambil iktibar dari peringatan Sayyidina Umar bin al-Khattab r.a. kepada panglima tentera Islam Sa`ad ibn Waqqas r.a. dalam menghadapi tentera Parsi sebelum meletusnya Perang al-Qadisiyyah:

فإني آمرك ومن معك من الأجناد، بتقوى الله على كل حال، فإن تقوى الله أفضل العدة مع العدو، وأقوى المكيدة في الحرب، وآمرك ومن معك أن تكونوا أشد احتراساً من المعاصي منكم من عدوكم، فإن ذنوب الجيش أخوف عليهم من عدوهم، وإنما ينصر المسلمون بمعصية عدوهم لله، ولولا ذلك لم تكن لنا بهم قوة، لأن عددنا ليس كعددهم، ولا عدتنا كعدتهم فإن استوينا في المعصية كان لهم الفضل علينا في القوة
Sesungguhnya aku memerintahkan engkau dan seluruh tentera yang bersamamu agar bertaqwa kepada Allah swt dalam apa jua keadaan. Sesungguhnya Taqwa adalah sebaik-baik persediaan dan strategi yang paling kuat di dalam peperangan. Aku perintahkan engkau dan siapa jua yang bersamamu bahawa kamu mestilah benar-benar berwaspada daripada maksiat yang tercetus dikalangan kamu sendiri, lebih daripada maksiat musuh-musuh kamu. Sesungguhnya dosa yang dilakukan oleh tentera lebih ditakuti ke atas mereka berbanding musuh-musuh mereka. Sesungguhnya orang-orang Islam diberi kemenangan dengan maksiat yang dilakukan oleh musuh mereka kepada Allah swt. Jika tidak demikian, tidaklah kita memiliki kekuatan untuk mengatasi mereka. Kerana bilangan kita tidaklah sama berbanding jumlah bilangan mereka dan persediaan material kita jua tidak lah sama berbanding persediaan material yang mereka miliki. Andai kita juga turut melakukan maksiat sebagaimana mereka melakukan maksiat nescaya mereka lebih kuat dan hebat daripada kita .


2.  Kandungan


2.1 Allah menjanjikan kemenangan kepada para pendukung perjuangan Islam sebagaimana Firman Allah s.w.t.:

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ هَلۡ أَدُلُّكُمۡ عَلَىٰ تِجَـٰرَةٍ۬ تُنجِيكُم مِّنۡ عَذَابٍ أَلِيمٍ۬ تُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ وَتُجَـٰهِدُونَ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ بِأَمۡوَٲلِكُمۡ وَأَنفُسِكُمۡ‌ۚ ذَٲلِكُمۡ خَيۡرٌ۬ لَّكُمۡ إِن كُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ يَغۡفِرۡ لَكُمۡ ذُنُوبَكُمۡ وَيُدۡخِلۡكُمۡ جَنَّـٰتٍ۬ تَجۡرِى مِن تَحۡتِہَا ٱلۡأَنۡہَـٰرُ وَمَسَـٰكِنَ طَيِّبَةً۬ فِى جَنَّـٰتِ عَدۡنٍ۬‌ۚ ذَٲلِكَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِيمُ وَأُخۡرَىٰ تُحِبُّونَہَا‌ۖ نَصۡرٌ۬ مِّنَ ٱللَّهِ وَفَتۡحٌ۬ قَرِيبٌ۬‌ۗ وَبَشِّرِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ
Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjihad menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya). (Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga "Adn". Itulah kemenangan yang besar. Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya di-dunia ini) dan sampaikanlah berita yang menggembirakan itu kepada orang-orang yang beriman. (al-Saff: 10 – 13)

         Allah s.w.t. akan mengurniakan kemenangan kepada penolong-penolongNya dalam dua bentuk, iaitu kemenangan yang besar (الفوز الغظيم) di akhirat dan kemenangan yang hampir (فتح قريب) di dunia.

        Kemenangan akan diperolehi dengan bantuan Allah s.w.t. (نصر من الله) setelah kita mempersiapkan ahli-ahli parti yang beriman dan berakhlak, komited, pimpinan-pimpinan parti yang berilmu, jentera-jentera parti yang tersusun dan strategi-strategi parti yang tepat.


2.2 Menegaskan kembali usaha PAS untuk membangunkan Negara Berkebajikan yang akan memberi keadilan kepada semua manusia dan alam sejagat.

        Tiada percanggahan antara usaha membangunkan Negara Berkebajikan dengan dasar perjuangan PAS sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan PAS Perkara 5(1):

“Memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah”.

Memenuhi ciri-ciri kumpulan Islam yang dinyatakan oleh Firman Allah: (آل عمران)

104.  Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang berjaya.

         PAS sedia berdailog dengan mana-mana pihak kalangan kumpulan Islam (NGO) yang membuat tuduhan bahawa PAS telah lari dari perjuangan, untuk menerangkan pendirian PAS yang sentiasaberistiqamah.

         Membangunkan sebuah Negara Berkebajikan adalah iltizam PAS sejak penubuhannya untuk menyampaikan rahmat (kasih sayang) Allah s.w.t. bukan sahaja kepada manusia, malah kepada seluruh alam sejagat.

         PAS menyeru kepada semua pihak memahami takrifan Negara Berkebajikan sebagai yang dikemukakan:

“Kerajaan beramanah yang berpaksikan prinsip-prinsip adil dan ihsan (العدل والإحسان) di dalam seluruh sistem pemerintahan termasuklah pentadbiran, perundangan, kehakiman, politik, ekonomi, sosial dan lain-lain, seterusnya membawa kepada pembinaan sebuah masyarakat yang berlumba-lumba melakukan kebajikan (فاستبقوا الخيرات) dan saling bekerjasama (التعاون) ke arah kejayaan (الفلاح) pemerintah dan rakyat di dunia dan di akhirat.”

Allah membuat perbandingan dengan firmannya: (البقرة)
200.  Maka di antara manusia ada orang yang berdoa: "Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia", dan tiadalah baginya bahagian (yang menyenangkan) di akhirat.
201.  Dan di antara mereka ada orang yang bendoa: "Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka"

         Model Negara Berkebajikan yang ingin dibangunkan oleh PAS telah membimbangkan UMNO dan BN, kerana  sejak 54 tahun yang lalu melakukan diskriminasi bukan sahaja terhadap kaum-kaum lain, tetapi juga terhadap sesama kaum Melayu dan Bumiputera.

         Model Negara Berkebajikan yang bersumberkan al-Quran dan al-Sunnah ini, diyakini akan memberi keadilan kepada semua manusia tanpa mengira kaum dan agama termasuklah kepada alam sekitar.

2.3 PAS telah bersedia untuk menggantikan UMNO sebagai parti utama masyarakat Melayu-Islam di negara ini.

         UMNO sebagai parti yang menjadi teras PERIKATAN dan BN yang telah memerintah negara sejak selepas kemerdekaan semakin terbukti gagal membawa keadilan dan perpaduan yang sebenar kepada seluruh rakyat Malaysia.

         Dasar perjuangan sempit UMNO yang berteraskan kebangsaan Melayu seperti yang termaktub dalam Perkara 3 Perlembagaan UMNO bukan sahaja tidak berupaya mengangkat martabat kaum Melayu, bahkan gagal membangunkan peradaban Islam di Malaysia. Bahkan mencalarkan imej Islam yang murni dan mengancam perpaduan rakyat yang berteraskan adil kepada semua .

        Dengan semangat kebangsaan Melayu tersebut, UMNO telah membelakang al-Quran dan al-Sunnah yang sepatutnya menjadi teras utama politik Islam. Hukum-hukum Allah dan nilai-nilai peradaban Islam dipinggirkan dalam pemerintahan negara.

         Apabila Islam tidak menjadi dasar politik dan pemerintahan, martabat Melayu juga tidak dapat dipertahankan.

         UMNO juga bertanggungjawab

          Menghakis kuasa Raja-raja Melayu melalui pindaan Perlembagaan tahun 1983 dan 1993 yang menghakis peranan Raja-raja Melayu sebagai kuasa semak-imbang (check and balance) kepada Legislatif dan Eksekutif.

          Meminggirkan bahasa Melayu dan tulisan Jawi

          Merampas tanah-tanah orang Melayu sehingga Tanah Rizab Melayu berkurangan daripada 3 juta hektar pada tahun 1957 selepas merdeka, menyusut hampir separuh kepada 1.7 juta hektar pada tahun 1995.

          Menggadai tanah Felda Plantation seluas 360,000 yang juga termasuk tanah rezab Melayu untuk dipajakkan dalam proses penyenaraian FGVH sehingga membolehkan pemilikan oleh warga asing.

          Merosakkan sistem Federalisme dengan mendiskriminasikan kerajaan-kerajaan negeri Melayu seperti Kelantan dan Kedah. Antaranya dengan menafikan hak kerajaan Negeri Kelantan dan Terengganu terhadap Royalti Petroleum, serta cuai terhadap Sabah dan Serawak.

        Pemerintahan UMNO juga gagal memelihara jatidiri masyarakat Melayu sehingga berlaku keruntuhan akhlak yang semakin membimbangkan. Salah satu petunjuknya, kadar kelahiran anak luar nikah meningkat setiap tahun. Pada tahun 2009, seramai 17,703 anak luar nikah telah didaftarkan.

         PAS benar-benar bersedia untuk memimpin perpaduan ummah berdasarkan anjuran al-Quran dan al-Sunnah.

2.4 PR juga telah bersedia untuk menggantikan BN untuk memimpin Malaysia.

         Negara Malaysia di ambang keruntuhan apabila tunjang-tunjang utama politik negara semakin runtuh dengan:

-          Terhakisnya semangat federalisme.

         Kuasa yang terlalu besar kepada Perdana Menteri selepas hakisan kuasa Raja-raja Melayu.

          Tidak menghayatai sistem pemisahan kuasa, sehingga Institusi Kehakiman tidak lagi berwibawa dan hilang keyakinan.

          Agensi-agensi penting untuk keadilan dan keamanan seperti SPRM, Jabatan Peguam Negara, PDRM dan lain-lain dipaksa tunduk kepada kuasa eksekutif Perdana Menteri.

-          Media massa yang dicengkam oleh Kerajaan.

         Pilihanraya yang tidak lagi bersih sehingga kemungkinan untuk berlaku penipuan adalah begitu besar.
         Ketika orang lain mengambil contoh daripada Islam dengan memelihara hak rakyat, BN yang berketuakan Umno menipu dan merasuah rakyat untuk mengekal kuasa dengan apa sahaja.

         Masa depan ekonomi Negara juga semakin suram.

          Hutang Negara semakin meningkat sehingga berada di paras RM 430 biilion melebihi 53% KDNK Negara.

          Hutang isu rumah juga semakin meningkat sehingga mencecah RM 577 billion, iaitu 77% dari KDNK, merupakan yang tertinggi di Asia.

-          Kos sara hidup rakyat juga semakin tinggi.

         Jurang kekayaan yang semakin melebar antara golongan kaya dan miskin. 40% isi rumah berpendapatan RM 1500 ke bawah, manakala 60% isi rumah berpendapatan RM 3000 ke bawah.

         Amalan rasuah dan salahguna kuasa semakin menjadi-jadi sehingga berlaku pembaziran dan ketirisan. Kedudukan Malaysia dalam ranking Indeks Persepsi Rasuah semakin merosot kepada tangga ke-60 tahun 2011 berbanding tangga ke-56 tahun 2010.

          Dasar dan polisi yang kerajaan juga tidak dikaji sedalam-dalamnya sehingga berlaku flip-flop dalam membuat keputusan seperti keputusan kerajaan berkaitan Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dan yang terbaru isu pembelian saham MAS oleh Air Asia.

         Begitulah kehancuran boleh berlaku apabila amanah diberikan kepada mereka yang bukan ahlinya.
فإذا ضيعت الأمانة فانتظر الساعة


2.5 Roadmap ke Putrajaya

         PAS menyertai PRU ke-13 dengan tujuan untuk mencapai kemenangan. Sehubungan dengan itu, PAS dan PR mesti memperkukuhkan penguasaan kerusi kita di Semenanjung Malaysia di samping melipat-gandakan penguasaan di Sabah dan Sarawak.

         PR perlu memenangi sehingga sekurang-kurangnya 100 kerusi parlimen dari 165 kerusi di Semenanjung Malaysia. Untuk mencapai jumlah tersebut PAS perlu:

         Mengekalkan semua kerusi parlimen yang dimenangi pada PRU ke-12 2008

          Menambah lebih banyak kerusi di Terengganu, Perak dan Selangor berbanding PRU ke-12 2008.

         Memenangi sekurang-kurangnya satu kerusi Parlimen di Perlis, Pulau Pinang, Pahang, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor.

         PAS mesti berusaha bersama PR untuk mempertahankan kemenangan di negeri-negeri yang sedia di perintah oleh PR iaitu Kelantan, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor.

        PAS mesti berusaha bersama PR untuk memenangi semula negeri Perak dan Terengganu di samping berusaha menawan negeri Perlis.

         PAS mesti berusaha bersama PR untuk melemahkan penguasaan UMNO dan BN di kubu mereka, Johor, Melaka, Pahang dan Negeri Sembilan.

        PAS juga mestilah bersedia menerima dan mengalu-alukan penyertaan golongan al-mala’ yang ingin menegakkan Islam bersama PAS, antaranya seperti golongan penjawat awam, kelompok budayawan, artis dalam berbagai bidang, pemimpin masyarakat dan pentadbiran kerajaan dan sebagainya.

        PAS mesti memberi tumpuan untuk menambah sokongan pengundi-pengundi Melayu sehingga menambah secara purata 3 - 4 % dengan langkah-langkah berikut:

          Meyakinkan masyarakat Melayu bahawa PAS benar-benar bersedia untuk memimpin Negara dan akan martabat martabat masyarakat Melayu dengan mendaulatkan Islam.

          Menyedarkan masyarakat Melayu dengan isu-isu yang mereka mempunyai kepentingan langsung seperti isu FELDA, pengambilan dan rampasan tanah, majoriti masyarakat Melayu yang terpinggir dan salah urus wang zakat.

         Menjadikan masyarakat Melayu bandar dan golongan Melayu kelas pertengahan sebagai agen perubah penting kepada pengundi-pengundi Melayu luar Bandar. Kesempatan bulan Ramadan dan Eidul Fitri perlu dimanfaatkan sepenuhnya untuk tujuan tersebut.

          Mendekati golongan-golongan yang berpengaruh besar dari kalangan pengundi-pengundi Melayu seperti penjawat awam dan pertubuhan masyarakat sivil.

         PAS melalui Dewan Pemuda perlu memberi tumpuan yang besar kepadapengundi-pengundi Muda yang sebahagian besar mereka berada di bandar-bandar.

         PAS melalui Dewan Muslimat perlu mengekang dan mengurangkan sokongan kaum wanita kepada BN dan juga mendekati dengan berakhlak penggerak-penggerak KEMAS yang sebahagian besarnya dari kalangan kaum wanita.

       PAS melalui Dewan Ulama perlu mendekati golongan agamawan dan NGO-NGO Islam untuk meyakinkan mereka bahawa PR bersedia memikul amanah ke arah pemerintahan yang adil dan ihsan.

         PAS melalui Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) akan terus mendekati para pengundi bukan Islam untuk meyakinkan mereka dengan slogan “PAS for All”.

         Semua ahli-ahli PAS mesti mendekati para pegawai kerajaan termasuk ahli-ahli pasukan keselamatan seperti anggota tentera, polis dan RELA di samping penyokong-penyokong UMNO dengan akhlak yang terpujisupaya mereka beralih menyokong perjuangan Islam yang dipelopori oleh PAS. Sekiranya PAS dan PR diberi kepercayaan memimpin Malaysia kesemua mereka akan dilayan sama adil sebagaimana tuntutan Islam, dan seperti yang dipelajari dari Sirah Rasulullah s.a.w. tidak akan wujud gejala membalas dendam terhadap mana-mana pihak.

2.6 Persiapan Ahli-ahli PAS

Firman Allah:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصۡبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ

Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan) dan bersedialah (dengan melaksanakan tugas masing-masing) serta bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan). (Ali Imran: 200)

         Berdasarkan ayat di atas seluruh ahli PAS perlu mempersiapkan diri dengan kesabaran yang tinggi dalam menghadapi PRU ke-13 yang merupakan pertembungan yang paling sengit.

         Para petugas PAS perlu mempertingkatkan akhlak kita dalam menghadapi pertembungan sengit ini walaupun menghadapi provokasi yang melampau daripada pihak lawan.

        Usaha yang bersungguh-sungguh perlu dilakukan untuk memperkukuhkan jentera parti daripada peringkat pusat sehingga ke peringkat cawangan dengan mengelakkan khilaf yang tidak perlu dan mengutama semangat syura dalam membuat keputusan di setiap peringkat.

         Mempereratkan hubungan dengan Allah s.w.t. dengan terus bermunajat dan bertawakkal kepadaNya bagi memenuhi ciri-ciri golongan yang mendapat pertolongan Allah.

3. Penutup

        Saya menyeru semua ahli-ahli PAS menjadikan gerakkerja dalam PRU ke-13 sebagai sebahagian dari jihad dan ibadah dengan membetulkan niat kita , melaksanakan tugas dengan Istiqamah dan Iltizam , semata-mata mencapai keredhaan Allah.
         الله أكبر ولله الحمد